Her er min sidste artikel for sprogskolen....
Når man flygter til et andet land, oplever man store ændringer i sit liv.
Man gennemgår forskellige faser i sit liv men det er ikke ens for alle.
Her er mine faser, som jeg har været igennem og jeg vil igennem:
1. Den første fase
Da jeg kom til Danmark i juli 2006, følte jeg mig som turist.
Hver gang jeg gik, havde jeg altid kamera med. Kiggede nysgerrigt på gader, huse og seværdigheder. Jeg tog mange billeder og jeg satte dem på min hjemmeside så min familie og mine venner i Indonesien kunne se det.
De sagde, at selvom de ikke har været i Danmark, følte det som om de kender Danmark ved at se på mine billeder.
2. Den anden fase.
Jeg begyndte at falde til, men jeg havde endnu ikke lært sproget. Jeg følte mig som en fremmed.
Før kom jeg til Danmark, sendte min ven (Han er min mand nu:-) en dansk-engelsk ordbog.
Jeg husker, at det første ord jeg lærte var skat og elsker dig •, det var nemt at lære de 2 ord for vi brugte det tit når vi sendte e-mail eller sms til hinanden.
Jeg kom til Danmark den 13.juli 2006. Tre dage efter besøgte vi min mands bedste venner. Jeg snakkede ikke så meget for jeg kunne ikke snakke dansk og de kunne heller ikke snakkede engelsk.
Men vi havde det hyggeligt sammen og min mand skulle oversætte både dansk og engelsk. Min mands bedste vens kone lærte mig hvordan man tæller fra 1-10 og jeg kunne gøre det på et minut. Til sidst spurgte hun mig om jeg vil gerne med til banko.
Jeg begyndte med at lære dansk på sprogskolen den.8.august.2006. Den første dag jeg kom jeg til skole følte mig lidt nervøs. Jeg forstod slet ikke hvad læreren sagde.
Da jeg kom hjem, sagde jeg til min mand. Hvad nu hvis jeg ikke kunne lære at tale dansk. Min Mand sagde, ”hvis prinsesse Mary kan, så kan du også skat”.
Vi ved godt, at prinsesse Mary kunne tale dansk efter 6 måneder. Selvom vi godt ved at hun har sin egen privat lærer, men hun er dygtig alligevel.
3. Den tredje fase
Jeg kom til at kende landet og lære sproget. Efter 1 1/2 måned i skole, stoppede jeg på grund af min graviditet. Jeg var lidt syg for på samme tid kom en virus som angreb min balancenerve. Jeg kunne næsten ikke rejse mig fra sengen, for jeg var for meget svimmel. ( Det var den 1.oktober 2007 )
Jeg kom tilbage til skolen den. 21. januar 2007 da jeg var gravid i 4. måned.
Skolen var svær for mig, især når jeg også skulle tænke på min graviditet.
Jeg stoppede med at gå i skole igen 1. maj 2008, for jeg skulle føde mit barn den 15.maj.2008.
Imens jeg havde barselsorlov, talte jeg kun engelsk og jeg havde problemer med at forstå dansk når jeg skulle se fjernsyn og når jeg skulle snakke sammen med min svigerfar for han kunne ikke snakke engelsk.
Den situation fik min store datter til at lave en bødekasse. Hun sagde, at vi skulle snakke dansk og hvis vi ikke snakkede dansk skulle vi betale 1 krone i bøde.
Både min mand og jeg var enige med hende. Vi var enige om, at hun skulle være politi, som skriver hver gang vi laver fejl (det var June 2007).
I juli 2007 tjekkede vi min datters sorte bog og der stod 768 kroner som vi skulle betale.
Jeg skulle betale 329 kroner, min mand skulle betale 280 kroner og min datter skulle betale 169 kroner.
Jeg skulle betale mest for jeg snakkede meget både engelsk og indonesisk.
Vi havde bødekassen i 6 måneder. Fordi efter 6 måneder, var vi vant til at snakke dansk og der var ingen som skulle betale mere.
Denne oplevelse hjalp os meget for at lære dansk.
Jeg kom tilbage til skolen efter 1 års barselsorlov. ( det var i maj 2008 )
4. Den fjerde fase – Fremtiden
Nu har jeg lært dansk på sprogskolen i 1 år og 4 måneder og jeg vil tage eksamen pd3 i maj - June 2009.
Jeg håber, at jeg vil bestå og få gode karakterer.
Min plan er hvis jeg bestod Pd3, vil jeg lettere integrere mig i det danske samfund. At være velintegreret betyder for mig, at jeg kan leve et selvstændigt liv. Jeg skal søge et job og begynde at betale skat.
Jeg er klar over, at det ikke er nemt for indvandrere at finde et rigtigt godt job pga. finanskrise, udenlandske navne og udenlandsk baggrund. Selvfølgelig skal vi kæmper hårdt, sommertider dobbelt så hårdt, men det er ikke umuligt.
Tænk positiv! Hvis de andre kan få job, så kan jeg også.!
#### Ssssttttt… jeg har fået arbejde, selvom det ikke er mit drømmejob, er det godt at komme i gang, synes jeg…
Så Tænk positiv!
Showing posts with label Skriver på dansk. Show all posts
Showing posts with label Skriver på dansk. Show all posts
Wednesday, June 17, 2009
Friday, June 12, 2009
jeg elsker mit job
Jeg har lige modtaget en besked, at jeg må forsætte mit arbejde til før sommerferie...yuhuiiiiiii.
Arbejdet oppe på skole gør mig afhængig lol jeg kan godt lide det...når man har en rutine aktivitet , bliver man mangler noget hvis man ikke gør det .
jeg håber , når jeg kommer hjem eftersommerferi i Indonesien, må jeg forsætte mit arbejde igen...eller skal jeg finde anden aktivitet...måske forsætter ujeg udannelse? lol
Arbejdet oppe på skole gør mig afhængig lol jeg kan godt lide det...når man har en rutine aktivitet , bliver man mangler noget hvis man ikke gør det .
jeg håber , når jeg kommer hjem eftersommerferi i Indonesien, må jeg forsætte mit arbejde igen...eller skal jeg finde anden aktivitet...måske forsætter ujeg udannelse? lol
jeg savner min blogspot....:-)
Det er længe siden , jeg skriver på min blogspot for jer har travl med min eksamen og med min facebook he..he
Ved du hvad , nu bliver jeg afhængig af facebook game "farm in town". Jeg har aldrig forestillet mig at jeg kan lide den game. men sådan er det bare.
Det er spændende at have min egen bondegård selvom det er kun på nettet lol
selvfølgelig vil jeg aldrig glemme min yndling hjemmeside blogspot..:-)
Ved du hvad , nu bliver jeg afhængig af facebook game "farm in town". Jeg har aldrig forestillet mig at jeg kan lide den game. men sådan er det bare.
Det er spændende at have min egen bondegård selvom det er kun på nettet lol
selvfølgelig vil jeg aldrig glemme min yndling hjemmeside blogspot..:-)
Friday, May 8, 2009
er jeg klar ?
Jeg har lige modtaget et brev fra randers sprogskolen. Brevet er om min eksamen den 26.maj 2009. Det stod på brevet at eksamen starter fra kl.9 - 13.30 kun med 30 minutter pause og det er ingen som sælger mad , derfor skal vi tage mad med.
fornylig lærer jeg ikke så meget på dansk for jeg skal på arbejde og jeg er meget træt bag efter. men jeg håber , at min danskbasis hjælper mig selvom jeg er i tvivl.
I skolen lærer vi ikke også så meget for vi har mange forskellige niveau og derfor lærer er lidt forvirret om , hvilke opgaver skal de give til eleverne...
Men så vi skal finde ud af selv alle ting for vores eget skyld.
hvis nogen spørger mig om er jeg klar for eksamen ? jeg vil altid svare ...?????...lol
fornylig lærer jeg ikke så meget på dansk for jeg skal på arbejde og jeg er meget træt bag efter. men jeg håber , at min danskbasis hjælper mig selvom jeg er i tvivl.
I skolen lærer vi ikke også så meget for vi har mange forskellige niveau og derfor lærer er lidt forvirret om , hvilke opgaver skal de give til eleverne...
Men så vi skal finde ud af selv alle ting for vores eget skyld.
hvis nogen spørger mig om er jeg klar for eksamen ? jeg vil altid svare ...?????...lol
Wednesday, May 6, 2009
livet må gå videre....:-)
Arbejdet 25 timer om ugen og plus kommer stadig væk til sprogskolen for at lære dansk er lidt for meget, men jeg nyder det.
Den eneste kunne jeg ikke gøre mere er at læse bog for jeg er for træt.
Min hjerne vil gøre det men mine øjne nægtet at gøre det....he...he
Næste uge vil jeg færdig med arbejdet 25 timer om ugen og kom tilbage til deltid arbejde. jeg er sikkert på jeg vil savne mit travle arbejde.Det var rigtigt godt oplevelse for mig, jeg kan godt lide min arbejdesplads og mine kollegaer. De er så venlig og imødekomende .....men stadigvæk jeg kan møde dem i min deltid arbejde , selvom ikke så meget ligesom den sidste 3 uger.
I går var jeg hos sosu kontor for at snakke med studievejleder om min plan til at tage sosu uddannelse. og efter vi snakkede, han sagde at jeg er kvalificeret til at komme videre til uddannelse uden at komme til grundløbet først. Det var godt nyheden.
Problemet er mange som sendte ansøgning før mig, så han ikke er sikkert på at jeg få plads i grenå og han sprugte mig om det er muligt for mig at tage uddannelse i randers men jeg sagde
nej jeg vil ikke og jeg vil have hellere i grenå end randers på grund af transfortation (det tager 1 1/2 timer til at komme der , og det er for meget....
han sagde, at han håber ,det er stadigplads for mig så kan jeg komme til grenå.
Jeg er tilfreds nok ved at prøve det i den første række ,selvom resultatet er måske ikke som jeg forventede men det var i orden. jeg er mindst prøvet det. og jeg vil ikke beklage senere...
livet må ga videre, man kan sige, uanset hvad...... så OPTIMIST ! lol
Den eneste kunne jeg ikke gøre mere er at læse bog for jeg er for træt.
Min hjerne vil gøre det men mine øjne nægtet at gøre det....he...he
Næste uge vil jeg færdig med arbejdet 25 timer om ugen og kom tilbage til deltid arbejde. jeg er sikkert på jeg vil savne mit travle arbejde.Det var rigtigt godt oplevelse for mig, jeg kan godt lide min arbejdesplads og mine kollegaer. De er så venlig og imødekomende .....men stadigvæk jeg kan møde dem i min deltid arbejde , selvom ikke så meget ligesom den sidste 3 uger.
I går var jeg hos sosu kontor for at snakke med studievejleder om min plan til at tage sosu uddannelse. og efter vi snakkede, han sagde at jeg er kvalificeret til at komme videre til uddannelse uden at komme til grundløbet først. Det var godt nyheden.
Problemet er mange som sendte ansøgning før mig, så han ikke er sikkert på at jeg få plads i grenå og han sprugte mig om det er muligt for mig at tage uddannelse i randers men jeg sagde
nej jeg vil ikke og jeg vil have hellere i grenå end randers på grund af transfortation (det tager 1 1/2 timer til at komme der , og det er for meget....
han sagde, at han håber ,det er stadigplads for mig så kan jeg komme til grenå.
Jeg er tilfreds nok ved at prøve det i den første række ,selvom resultatet er måske ikke som jeg forventede men det var i orden. jeg er mindst prøvet det. og jeg vil ikke beklage senere...
livet må ga videre, man kan sige, uanset hvad...... så OPTIMIST ! lol
Tuesday, April 28, 2009
træt...træt..umuligt
Det er længe siden , jeg skriver på min hjemmeside. jeg har ikke tid.
jeg er træt når jeg kommer hjem frå skolen og fra mit arbejde.
Siden jeg arbejder, skifter jeg min døgn ritme. Jeg går i seng tidligt men så vågner jeg om mid natten og det tager næsten 2 timer for mig at sove igen. Det ved jeg ikke hvorfor.
jeg er heldig for jeg har mand som forstår min situation.
Husker du min sidste artikel om måske vil jeg gerne tage sygeplejerske uddannelse ? jeg har snakket med sygeplejerske studievejleder og hun kan kende min uddannelse men problem er for udlæninger ligesom mig det er en krav man skal fylde til at komme studie der .
" man skal bestå studie proven " og for at komme videre til studie proven efter man bestod PD3 er man skal have 10 karakterer i skriftly.
ved du hvad , min lærer sagde idag, at det var umuligt for mig, at få 10 kararterer i skriftly for det var meget svært. Man skal skriftly perfek dansk, sagde han. selvom han selv kan ikke få det, sagde han.
Min lærer ved godt sin elev , hvis han siger det , er det passe.
Så måske skal jeg sige bye bye til studie proven og sygeplejerske lol
jeg er træt når jeg kommer hjem frå skolen og fra mit arbejde.
Siden jeg arbejder, skifter jeg min døgn ritme. Jeg går i seng tidligt men så vågner jeg om mid natten og det tager næsten 2 timer for mig at sove igen. Det ved jeg ikke hvorfor.
jeg er heldig for jeg har mand som forstår min situation.
Husker du min sidste artikel om måske vil jeg gerne tage sygeplejerske uddannelse ? jeg har snakket med sygeplejerske studievejleder og hun kan kende min uddannelse men problem er for udlæninger ligesom mig det er en krav man skal fylde til at komme studie der .
" man skal bestå studie proven " og for at komme videre til studie proven efter man bestod PD3 er man skal have 10 karakterer i skriftly.
ved du hvad , min lærer sagde idag, at det var umuligt for mig, at få 10 kararterer i skriftly for det var meget svært. Man skal skriftly perfek dansk, sagde han. selvom han selv kan ikke få det, sagde han.
Min lærer ved godt sin elev , hvis han siger det , er det passe.
Så måske skal jeg sige bye bye til studie proven og sygeplejerske lol
Friday, April 17, 2009
jeg er stolt af diva
her er beskeder jeg fik fra diva's lærer om hendes evaluaring.....Godt job diva..jeg er stolt af dig
Dansk
Diva arbejder meget motiveret og koncentreret med dansk. Det er imponerende, hvorledes hun på så kort tid i Danmark har tílegnet sig sproget.
Hendes læsehastighed er meget høj, og hendes forståelse for det læste er i en rivende udvikling.
Der er naturligvis stadig mange ord og vendinger i det danske sprog, som hun ikke forstår. Her kan hun med fordel spørge kammeraterne i klassen eller mig.
Diva er meget dygtig til at stave, og når hun laver fejl, er det oftest, fordi hun bøjer et ord forkert. Med tiden vil hun blive god til at formulere sig på dansk, da hun helt klart har gode evner. I øjeblikket kæmper hun med at lære alle de grammatiske regler, så hun kan udtrykke sig korrekt.
Hendes skriftlige afleveringer vidner om, at hun arbejder meget seriøst og gør en stor indsats for at udvikle sín sproglige formåen.
Hendes hjemmearbejde er altid i orden, og hun arbejder meget pligtopfyldende.
Mundtligt er Diva flot koncentreret, og hun bruger meget energi på at forstå sammenhænge og udtryk. Her skal hun blive bedre til at spørge, når der er noget, hun ikke helt forstår.
Divas udtale af ord er sommetider lidt speciel. Der skal derfor fortsat være fokus på hendes udtale, så hun tilegner sig sproget bedst muligt.
Hun er faldet godt til i klassen, og det er en fornøjelse at undervise hende.
Diva skal fortsætte sin flotte indsats og spørge meget oftere, når der er noget, hun ikke helt forstår.
Matematik
Diva er en dygtig elev i matematik. Hun lytter aktivt, når nye emner gennemgås. Hun rækker gerne hånden op og bidrager på denne måde til timerne. Diva arbejder koncentreret og vedholdende i timerne. Hun har en sikker og god talforståelse, også i forhold til brøktal, decimaltal og procenttal. Diva kan sikkert aflæse og gengive de diagrammer, vi har arbejdet med i løbet af året. Hun ved, hvordan de hjælpemidler, vi benytter os af i matematik, skal anvendes.
Diva afleverer altid sine lektier til tiden. Hun kan med fordel arbejde på at få en bedre orden.
Diva skal fortsætte den fine indsats i timerne.
Engelsk
Diva er meget dygtig til sprog. Hun har et stort ordforråd, og hun er god til at udtrykke sig præcist og varieret på engelsk.
Når hun læser og taler er hendes udtale lidt speciel, så også her skal der fortsat være fokus på, at hun udvikler talesproget korrekt.
Hun er meget motiveret for at lære, så hun har stort udbytte af gennemgangen af den engelske grammatik, da den øger hendes forståelse for det engelske sprog både mundtligt og skriftligt.
Diva skal fortsætte sin meget flotte indsats og indstilling til arbejdet i skolen
Dansk
Diva arbejder meget motiveret og koncentreret med dansk. Det er imponerende, hvorledes hun på så kort tid i Danmark har tílegnet sig sproget.
Hendes læsehastighed er meget høj, og hendes forståelse for det læste er i en rivende udvikling.
Der er naturligvis stadig mange ord og vendinger i det danske sprog, som hun ikke forstår. Her kan hun med fordel spørge kammeraterne i klassen eller mig.
Diva er meget dygtig til at stave, og når hun laver fejl, er det oftest, fordi hun bøjer et ord forkert. Med tiden vil hun blive god til at formulere sig på dansk, da hun helt klart har gode evner. I øjeblikket kæmper hun med at lære alle de grammatiske regler, så hun kan udtrykke sig korrekt.
Hendes skriftlige afleveringer vidner om, at hun arbejder meget seriøst og gør en stor indsats for at udvikle sín sproglige formåen.
Hendes hjemmearbejde er altid i orden, og hun arbejder meget pligtopfyldende.
Mundtligt er Diva flot koncentreret, og hun bruger meget energi på at forstå sammenhænge og udtryk. Her skal hun blive bedre til at spørge, når der er noget, hun ikke helt forstår.
Divas udtale af ord er sommetider lidt speciel. Der skal derfor fortsat være fokus på hendes udtale, så hun tilegner sig sproget bedst muligt.
Hun er faldet godt til i klassen, og det er en fornøjelse at undervise hende.
Diva skal fortsætte sin flotte indsats og spørge meget oftere, når der er noget, hun ikke helt forstår.
Matematik
Diva er en dygtig elev i matematik. Hun lytter aktivt, når nye emner gennemgås. Hun rækker gerne hånden op og bidrager på denne måde til timerne. Diva arbejder koncentreret og vedholdende i timerne. Hun har en sikker og god talforståelse, også i forhold til brøktal, decimaltal og procenttal. Diva kan sikkert aflæse og gengive de diagrammer, vi har arbejdet med i løbet af året. Hun ved, hvordan de hjælpemidler, vi benytter os af i matematik, skal anvendes.
Diva afleverer altid sine lektier til tiden. Hun kan med fordel arbejde på at få en bedre orden.
Diva skal fortsætte den fine indsats i timerne.
Engelsk
Diva er meget dygtig til sprog. Hun har et stort ordforråd, og hun er god til at udtrykke sig præcist og varieret på engelsk.
Når hun læser og taler er hendes udtale lidt speciel, så også her skal der fortsat være fokus på, at hun udvikler talesproget korrekt.
Hun er meget motiveret for at lære, så hun har stort udbytte af gennemgangen af den engelske grammatik, da den øger hendes forståelse for det engelske sprog både mundtligt og skriftligt.
Diva skal fortsætte sin meget flotte indsats og indstilling til arbejdet i skolen
Sunday, April 12, 2009
påskeferie var ikke så slemt !
Vi har travlt dage .... Den første var jeg skulle møde min sagbehandle . Hun ringede til mig at finde ud af hvordan det går med min sprogkole og med Vuc. Hun modtagede papir fra sprogskolen med information at jeg ville tage eksamen i maj. Hun sprugte mig om , hvad jeg ville lave efter jeg er færdig med skolen....
jeg er ikke sikkert på , hvad jeg skal lave...jeg tænker på, jeg gerne vil arbejde og starte at tjene penge selv men i denne situation er ikke nemt at få et job.
Hvis der er nogen spørger mig , hvilken slags arbejder , vill jeg have.
Den første er det samme som det plejer at gøre i garment business .
Den anden er , arbejder som har forbindelse med mad for jeg kan godt lide at lave mad og laver mad gør jeg glad !
da vi kom til job center for at møde min sagbehandle , snakkede jeg at jeg er måske ville tage sosu assistent uddannelse men efter hun tjekkede min bagrund uddannelse sagde hun til mig at jeg bedre tager sygeplejerske uddannelse, normalt skal man kommer til sosu hjælper og sosu assistent før man kan tage sygeplejerske uddannelse. problemet er hvis jeg tager sygeplejerske uddannelse , skal jeg køre til randers og det tager 1 1/2 timer til at køre bus derhenne.
Uddannelsen tager næsten 4 år.... 4 dage om ugen....man får ikke elev løn ligesom sosu men man kan sørge for su...og sygeplejerske har bedre fremtiden , synes jeg...
Nu bliver jeg forvirret hvad jeg skal tage.....???
Men ellers påskeferie er ikke så slemt !
Vi var i mit svigerfar hus til at fejre hans fødselsdag...vi har en dejligt dag.... jeg skal nok sætte billeder når jeg er ikke doven at download........he..he
Vi havde også travl arbejdet i haven og mødte min nye veninde som har lige fået sin lille baby....
Mig og min familie havde dejligt påskeferie..selvom det var ikke nok..ha..ha..diva sprugte om , vi skulle ikke have flere ferien..lol
jeg er ikke sikkert på , hvad jeg skal lave...jeg tænker på, jeg gerne vil arbejde og starte at tjene penge selv men i denne situation er ikke nemt at få et job.
Hvis der er nogen spørger mig , hvilken slags arbejder , vill jeg have.
Den første er det samme som det plejer at gøre i garment business .
Den anden er , arbejder som har forbindelse med mad for jeg kan godt lide at lave mad og laver mad gør jeg glad !
da vi kom til job center for at møde min sagbehandle , snakkede jeg at jeg er måske ville tage sosu assistent uddannelse men efter hun tjekkede min bagrund uddannelse sagde hun til mig at jeg bedre tager sygeplejerske uddannelse, normalt skal man kommer til sosu hjælper og sosu assistent før man kan tage sygeplejerske uddannelse. problemet er hvis jeg tager sygeplejerske uddannelse , skal jeg køre til randers og det tager 1 1/2 timer til at køre bus derhenne.
Uddannelsen tager næsten 4 år.... 4 dage om ugen....man får ikke elev løn ligesom sosu men man kan sørge for su...og sygeplejerske har bedre fremtiden , synes jeg...
Nu bliver jeg forvirret hvad jeg skal tage.....???
Men ellers påskeferie er ikke så slemt !
Vi var i mit svigerfar hus til at fejre hans fødselsdag...vi har en dejligt dag.... jeg skal nok sætte billeder når jeg er ikke doven at download........he..he
Vi havde også travl arbejdet i haven og mødte min nye veninde som har lige fået sin lille baby....
Mig og min familie havde dejligt påskeferie..selvom det var ikke nok..ha..ha..diva sprugte om , vi skulle ikke have flere ferien..lol
Friday, April 3, 2009
Endelig...
Jeg har lige færdig med EDB eksamen på VUC .og ved du hvad ? jeg fik 10 Karakter lol
Min lærer og censor sagde, at jeg ikke fik højeste karakterer (12), fordi jeg har mangler noget i mundtligt test.…
De vil give os eksamen beviser materiale den 26.juni ....jeg føler mig lidt lette op nu , og nu kan jeg fokusere til min PD3 ....
Min lærer og censor sagde, at jeg ikke fik højeste karakterer (12), fordi jeg har mangler noget i mundtligt test.…
De vil give os eksamen beviser materiale den 26.juni ....jeg føler mig lidt lette op nu , og nu kan jeg fokusere til min PD3 ....
Wednesday, April 1, 2009
Påskeferie uden at ferie !!!
Jeg har lige hørt i dag i skolen, at min sprogskole ikke er holdeferie på påskeferie ! damn ! lol
jeg tror, at vi har ferie hele ugen men er det ikke.
min lærer sagde, at vi kun har ferie den 9 april til 13 april ( så er det kun 3 dage fordi de 2 dage er weekenden )
Så skal jeg skifte det hele planlægning. Diva og min mand holde ferie hele ugen og diva har sagt, at hun gerne ville svømme, så må hun svømme med sin veninde i stedet. for 9 april eller 10 april vi skal bruge til at finde en gave til min svigerfar, han har fødselsdag den 11.april....(min planlægning var, at købe gaven den 6 april ! )
Min buskort løbe ud den 3.april ( min planlægning var , at jeg ville købe nyt kort efter påskeferie det kan jeg da ikke gøre for jeg har ingen ferie. )
puha det er meget hård !!!!
jeg tror, at vi har ferie hele ugen men er det ikke.
min lærer sagde, at vi kun har ferie den 9 april til 13 april ( så er det kun 3 dage fordi de 2 dage er weekenden )
Så skal jeg skifte det hele planlægning. Diva og min mand holde ferie hele ugen og diva har sagt, at hun gerne ville svømme, så må hun svømme med sin veninde i stedet. for 9 april eller 10 april vi skal bruge til at finde en gave til min svigerfar, han har fødselsdag den 11.april....(min planlægning var, at købe gaven den 6 april ! )
Min buskort løbe ud den 3.april ( min planlægning var , at jeg ville købe nyt kort efter påskeferie det kan jeg da ikke gøre for jeg har ingen ferie. )
puha det er meget hård !!!!
Aprilsnar....
Aprilsnarren kender de fleste som en spøgefugl, der dukker op bland de nærmeste venner, tætteste familiemedlemmer og bedste kollegaer i al ubemærkethed.
i dag er de i deres gode ret til at snyde, lyve og få dig til at hoppe på forskellige practical jokes.
i dag snakkede vi om denne aprilsnar på sprogskolen...
selvom jeg ved godt at idag er aprilsnar men er jeg stadig blevet snydt , da diva fortalte mig at hendes venner oliver er døde...hendes frækhed chokerede mig ...
Hun sagde, at det var kun sjovt mor for i dag er aprilsnar !!!
i dag er de i deres gode ret til at snyde, lyve og få dig til at hoppe på forskellige practical jokes.
i dag snakkede vi om denne aprilsnar på sprogskolen...
selvom jeg ved godt at idag er aprilsnar men er jeg stadig blevet snydt , da diva fortalte mig at hendes venner oliver er døde...hendes frækhed chokerede mig ...
Hun sagde, at det var kun sjovt mor for i dag er aprilsnar !!!
Tuesday, March 31, 2009
Eksamen...
På fredag skal jeg have finale eksamen på VUC...edb praktik og mundtlig..
jeg håber , at jeg får gode karakter....
det var dejligt at tage edb kursus på VUC .
Vi har dejligt læren , dejlige kursister fra mange lande...
jeg håber , at jeg får gode karakter....
det var dejligt at tage edb kursus på VUC .
Vi har dejligt læren , dejlige kursister fra mange lande...
Tuesday, March 17, 2009
Alene
I går var den de sidste dage for elever at melde sig til may-juni eksamen i Rander (modul 5- DU 3).Jeg fik beskeden, at jeg skal tage eksamen alene ,siden mine klasse kameratter har ikke bestået i skriftlig modul 4 inklusiv min polak veninde imens som af dem flytte til anden niveau (DU2) for de er ikke gode nok.
jeg forstår ikke , hvorfor min polak veninde ikke har bestået.
Jeg synes, at hun er dygtig.da hun fortalte mig om det , troede jeg hun drillede mig, men det gjorde hun ikke.
Jeg forventede hende blevet min kammerate i mundtlig test, men det kunne hun ikke nu.
Så ville skolen vælge for mig, hvem elev skal blive min Kammerat i Mundtlig test.
Jeg håber, at nye kammerat er en som vi kan forstå hinanden. Det er meget vigtigt. !!
jeg forstår ikke , hvorfor min polak veninde ikke har bestået.
Jeg synes, at hun er dygtig.da hun fortalte mig om det , troede jeg hun drillede mig, men det gjorde hun ikke.
Jeg forventede hende blevet min kammerate i mundtlig test, men det kunne hun ikke nu.
Så ville skolen vælge for mig, hvem elev skal blive min Kammerat i Mundtlig test.
Jeg håber, at nye kammerat er en som vi kan forstå hinanden. Det er meget vigtigt. !!
Monday, March 9, 2009
10 Ting jeg elsker ved Danmark..Min første artikle yerrrrrrrr
Da jeg besluttede mig for at sige mit arbejde op og flytte til Danmark, blev både min chef og min kunde overrasket. Han spurgte mig om jeg var sikker på det, især Danmark er et meget andeles land sammenlignet med Indonesien.
Min chef er franskmand, så han ved godt hvordan man lever i Europa.
De sagde, at Danmark er meget kold og har en fuldstændig forskellig kultur. Det ville være svært for mig for at vænne mig til den nye kultur, nye mennesker, nye systemer.
Da jeg hørte om det, blev jeg i tvivl om at flytte og bad min mand at flytte til Indonesien i stedet. Min mand fortalte mig om Danmark og han sagde, at jeg nok skulle klare det. Jeg er heldig har familie, som støtter mig.
Jeg ankom i juli 2006 og det var sommer, solen skinnede og dejligt vejr. Jeg tænkte, nåh det ikke var så slemt. Bagefter lærte jeg mere om Danmark. Nu har jeg været 2 og et halv år i Danmark og jeg er stolt af at fortælle jer 10 ting jeg elsker ved Danmark:
1. Transport system.
Da jeg boede i Indonesien, kunne jeg ikke lide trafikken.
Jeg var heldig, mit hus var tæt på mit kontor og det tog kun 5 minutter til at komme på arbejde imens mine kolleger skulle bruge minimal 1 time.
Jeg er glad for hvor godt transport system er her. Man har faste tide når man skal tage bussen eller toget. Når man kører bil, er det meget stille og roligt. Selvom jeg sommertider hører toget kommer for sent, kan jeg stadig acceptere det.
2. Vejret
Jeg forestillede mig aldrig, at jeg ville savne det danske vejr, men det gjorde jeg. Jeg var i Indonesien i december 2006-januar 2007 for at hente min datter, og jeg blev overrasket, jeg kunne ikke sove fordi det var for varmt.
Jeg sagde til min mand hvor jeg savnede det danske vejr
3. Skat = velfærdsamfund
Da jeg hørte at man skal betale næsten 50 % af lønnen man har tjent i skat, blev jeg overrasket.
Jeg arbejdede i mere end 15 år og betale aldrig skat.
Da vi havde job samtale, snakkede vi kun netto løn.
Det var firmaets pligt at betale ansattes skat til staten.
Vi vidste aldrig, hvor mange firmaer betalte skat til staten.
Men her i skal ansatte selv betale og man får skat tilbage hvis man betaler for meget.
Nu forstår jeg hvorfor man skal betale mange i skat her,
for staten bruger det tit at give tilbage gode faciliteter f. eks: gratis skole, gratis læge, gratis bibliotek osv.
4. Dronningen, slot, H.c. Andersen = At bo i en barndom fantasi
Da jeg var lille, kunne jeg lide at læse mange forskellige bøger.
Mine yndlings bøger er om kongeriger. Jeg forestillede mig aldrig at jeg ville bo di Landet som har en dronning med mange flotte slotte. Og jeg glæder mig over, at jeg bliver del af min barndoms fantasi ved at bo i landet som har en dronning, mange forskellige smukke slotte og bo hvor H. C Andersen boede!
5. Vand
Jeg synes, at vand her smager godt og det er godt til kroppen for det har meget kalk, det hjælper mennesker, som ikke kan lide at drikke mælk.
Hvor er det dejligt at man kan drikke hvor du har lyst uden at man bekymrer over det
6. Ingen korruption
Når du lever i et land med korruption som en del af dit daglige liv, bliver du glad for at komme til nye lande hvor korruption har en lille chance for at finde sted.
7. Januar Udsalg
Kan du forestille dig at købe tøj med 90 % rabat! Vent til januar udsalg!
8. Dansk Mad
Selvom det ikke er så mange retter sammenlignet med indonesisk mad elsker jeg alligevel dansk mad.
Ris a’lamande, brune kartofler, brun sauce, frikadeller,
farsbrød..osv.
9. Børnepenge
Selvom de er ikke så mange men bedre end intet!
10. Mennesker i Danmark er lige.
Næste gang, skal jeg finde 10 ting som jeg ikke kan lide ved Danmark, hvis jeg kan finde dem.
jeg tror , at man vil sige nåh det liste er normal og små ting men for mig små ting kan blive store forskel.
Min chef er franskmand, så han ved godt hvordan man lever i Europa.
De sagde, at Danmark er meget kold og har en fuldstændig forskellig kultur. Det ville være svært for mig for at vænne mig til den nye kultur, nye mennesker, nye systemer.
Da jeg hørte om det, blev jeg i tvivl om at flytte og bad min mand at flytte til Indonesien i stedet. Min mand fortalte mig om Danmark og han sagde, at jeg nok skulle klare det. Jeg er heldig har familie, som støtter mig.
Jeg ankom i juli 2006 og det var sommer, solen skinnede og dejligt vejr. Jeg tænkte, nåh det ikke var så slemt. Bagefter lærte jeg mere om Danmark. Nu har jeg været 2 og et halv år i Danmark og jeg er stolt af at fortælle jer 10 ting jeg elsker ved Danmark:
1. Transport system.
Da jeg boede i Indonesien, kunne jeg ikke lide trafikken.
Jeg var heldig, mit hus var tæt på mit kontor og det tog kun 5 minutter til at komme på arbejde imens mine kolleger skulle bruge minimal 1 time.
Jeg er glad for hvor godt transport system er her. Man har faste tide når man skal tage bussen eller toget. Når man kører bil, er det meget stille og roligt. Selvom jeg sommertider hører toget kommer for sent, kan jeg stadig acceptere det.
2. Vejret
Jeg forestillede mig aldrig, at jeg ville savne det danske vejr, men det gjorde jeg. Jeg var i Indonesien i december 2006-januar 2007 for at hente min datter, og jeg blev overrasket, jeg kunne ikke sove fordi det var for varmt.
Jeg sagde til min mand hvor jeg savnede det danske vejr
3. Skat = velfærdsamfund
Da jeg hørte at man skal betale næsten 50 % af lønnen man har tjent i skat, blev jeg overrasket.
Jeg arbejdede i mere end 15 år og betale aldrig skat.
Da vi havde job samtale, snakkede vi kun netto løn.
Det var firmaets pligt at betale ansattes skat til staten.
Vi vidste aldrig, hvor mange firmaer betalte skat til staten.
Men her i skal ansatte selv betale og man får skat tilbage hvis man betaler for meget.
Nu forstår jeg hvorfor man skal betale mange i skat her,
for staten bruger det tit at give tilbage gode faciliteter f. eks: gratis skole, gratis læge, gratis bibliotek osv.
4. Dronningen, slot, H.c. Andersen = At bo i en barndom fantasi
Da jeg var lille, kunne jeg lide at læse mange forskellige bøger.
Mine yndlings bøger er om kongeriger. Jeg forestillede mig aldrig at jeg ville bo di Landet som har en dronning med mange flotte slotte. Og jeg glæder mig over, at jeg bliver del af min barndoms fantasi ved at bo i landet som har en dronning, mange forskellige smukke slotte og bo hvor H. C Andersen boede!
5. Vand
Jeg synes, at vand her smager godt og det er godt til kroppen for det har meget kalk, det hjælper mennesker, som ikke kan lide at drikke mælk.
Hvor er det dejligt at man kan drikke hvor du har lyst uden at man bekymrer over det
6. Ingen korruption
Når du lever i et land med korruption som en del af dit daglige liv, bliver du glad for at komme til nye lande hvor korruption har en lille chance for at finde sted.
7. Januar Udsalg
Kan du forestille dig at købe tøj med 90 % rabat! Vent til januar udsalg!
8. Dansk Mad
Selvom det ikke er så mange retter sammenlignet med indonesisk mad elsker jeg alligevel dansk mad.
Ris a’lamande, brune kartofler, brun sauce, frikadeller,
farsbrød..osv.
9. Børnepenge
Selvom de er ikke så mange men bedre end intet!
10. Mennesker i Danmark er lige.
Næste gang, skal jeg finde 10 ting som jeg ikke kan lide ved Danmark, hvis jeg kan finde dem.
jeg tror , at man vil sige nåh det liste er normal og små ting men for mig små ting kan blive store forskel.
Thursday, March 5, 2009
Vores nye avis....
Hver mandag efter middag, skal vi skrive artikel for vores nye avis på sprogskolen. Vi kan skrive om vores hjemland, om Danmark , om kultur , om sport og alle muligheder.
Alle elever skal blive jurnalister.
Avisen vil have 20-24 side og den vil udgive en gang om månen.
Lærer vil rette artikeler før de sætte på avisen.
jeg synes, at det er rigtigt gode ide , så kan vi øve hvordan man skriver rigtig godt dansk.
Det er spændende, synes jeg.
Nu , tænker jeg hvad jeg skal skrive for min første artikel ? Om Indonesien eller om Danmark..he..he Begge lande har spændende nyheder....
Alle elever skal blive jurnalister.
Avisen vil have 20-24 side og den vil udgive en gang om månen.
Lærer vil rette artikeler før de sætte på avisen.
jeg synes, at det er rigtigt gode ide , så kan vi øve hvordan man skriver rigtig godt dansk.
Det er spændende, synes jeg.
Nu , tænker jeg hvad jeg skal skrive for min første artikel ? Om Indonesien eller om Danmark..he..he Begge lande har spændende nyheder....
Monday, February 23, 2009
Jeg er klar til at danse....fastelavn
Yupiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii........ Jeg har bestået min modul test lol....jeg fik resultatet efter middag...jeg var nervos ,jeg er bange for at gentage testen igen men det skal jeg ikke....
Så jeg er klar til at danse og synge...lol
Fastelavn er mit navn
boller vil jeg have
hvis jeg ingen boller få
så laver jeg ballade....
Boller op, boller ned
Boller i min mave
hvis jeg ingen boller få
så laver jeg ballade..
Diva og sine venner synger rundt omkring naboerne og hun fik slik og penge 70 kr lol...he..he
Så jeg er klar til at danse og synge...lol
Fastelavn er mit navn
boller vil jeg have
hvis jeg ingen boller få
så laver jeg ballade....
Boller op, boller ned
Boller i min mave
hvis jeg ingen boller få
så laver jeg ballade..
Diva og sine venner synger rundt omkring naboerne og hun fik slik og penge 70 kr lol...he..he
Thursday, February 19, 2009
Travlt dag....
jeg skulle tage test modul 4 i dag. og jeg har gjort det...jeg er meget træt, siden den test tog næsten 5 timer....startede kl 9 og færdig kl 14. ..... jeg vidste ikke resultateter endnu ,min lære sagde jeg skal nok få på mandag....
selvom testerne gik fint, var det svært synes jeg. Nu tænker jeg kun positif og håber jeg er bestået....lad os se på mandang..
selvom testerne gik fint, var det svært synes jeg. Nu tænker jeg kun positif og håber jeg er bestået....lad os se på mandang..
Thursday, February 12, 2009
Jeg synes at....
Han/hun kan ikke blive lærer hvis han/hun er racister. Især blive de som lærer på sprogskolen. I ved godt at sprogskolen er en institution for indvandrer til at lære dansk og integreret til det danske samfund. Kursister kommer fra mange lande , selfølgelig de kommer fra forskellige religion.
Uanset Hvilken religion de har ,lærer eller andre kursister må ikke blande sig i deres tro, fordi religion er privat.
Uanset hvilken baggrund kursister er eller hvilken religion kursister har ,lærer må ikke sige nogle ting, der måske vil såre dem.
Vi kommer til skole til at lære dansk, til at vide mere om danske samfund, Vi kommer ikke til skole til at snakke om religion eller tradition . Alle har det samme ret !
Vi har svært nok til at lære dansk , lad os være til at focus til at vide mere om dansk og danske samfund , og bedre lærer os hvordan vi kommer til det danske samfund med godt ting.
Uanset Hvilken religion de har ,lærer eller andre kursister må ikke blande sig i deres tro, fordi religion er privat.
Uanset hvilken baggrund kursister er eller hvilken religion kursister har ,lærer må ikke sige nogle ting, der måske vil såre dem.
Vi kommer til skole til at lære dansk, til at vide mere om danske samfund, Vi kommer ikke til skole til at snakke om religion eller tradition . Alle har det samme ret !
Du har da ikke ret til at kritiserer de andre religion eller kultur , hver religion eller kultur har deres eget regel så respekterer det !
Lærer skal respektere for kursisters følerserne..... hvis du troede bedre en os fordi du er lærer og du kan bestemmer over vores religion du tog felj !Vi har svært nok til at lære dansk , lad os være til at focus til at vide mere om dansk og danske samfund , og bedre lærer os hvordan vi kommer til det danske samfund med godt ting.
Tuesday, February 3, 2009
Skuffer over lægen
Sometider, forstår jeg ikke med læger her. Mine børn er syge. Min Lille har hostet næsten 2 uger nu, og i fredags havde hun feber 40,1 og kastede hun op med blod. Vi ringede til vagt lægen fordi vi bekymrede meget over hende og lægen kom ca.1.30 (om natten) han var her hos os kun 2-3 minuter og han sagde at det gøre ikke noget med lungen betingelse, blod kom fordi hun hostede meget op det skal not væk selv i 2 dage. Men efter 2 dage har min lille stadig sammen situationen det var derfor ,
I går ,tog jeg igen min lille til vores læge fordi hun stadig har feber ,og hoster stadig meget men sammen med vægt lægen ,vores læge giver ikke medicin ,det skal nok gå væk selv han sagde men hvornår ?? Han svarer ikke.
Jeg forstår godt at her lægen vil ikke give medicin hvis det er ikke nødvendigt i deres øjne , normal vi vil ikke komme til dem hvis vi tænker ikke så hård men i denne situation jeg føler mig skuffede over lægen.
Min datter har hostet i 2 uger , feber 5 dage ,har tynd maven i 3 dage og gider ikke spiser og en gang kastede op med blod.
Sammen situationen med min stor datter ,hun har sammen problemet med sin lille søster men hun ikke kastede op med blod men lægen giver ikke medicin jeg føler mig trist hvergang ser de hoster ,har feber og kaster det op.
I går ,tog jeg igen min lille til vores læge fordi hun stadig har feber ,og hoster stadig meget men sammen med vægt lægen ,vores læge giver ikke medicin ,det skal nok gå væk selv han sagde men hvornår ?? Han svarer ikke.
Jeg forstår godt at her lægen vil ikke give medicin hvis det er ikke nødvendigt i deres øjne , normal vi vil ikke komme til dem hvis vi tænker ikke så hård men i denne situation jeg føler mig skuffede over lægen.
Min datter har hostet i 2 uger , feber 5 dage ,har tynd maven i 3 dage og gider ikke spiser og en gang kastede op med blod.
Sammen situationen med min stor datter ,hun har sammen problemet med sin lille søster men hun ikke kastede op med blod men lægen giver ikke medicin jeg føler mig trist hvergang ser de hoster ,har feber og kaster det op.
Friday, January 9, 2009
Tilbage til skole
ja ,jeg starter at tilbage til skole i går. Lidt mærkeligt efter vi holdende lang ferie ...
Vi mangler 3 gamle venner nu , de har bestået sidste december. Og nu kommer nye lærer , nye kursister og nye undervisning system.
Jeg tvivle på at Nye undervisning system kan virke goodt. 18 lektier med 4 forskelligt lærer ??? forskelligt metode ?
Jeg forstår det ikke hvorfor de har skifter deres system. Jeg indrømer at gammel system er good nok. Jeg har sprugt min læren om de har prøve det system før , han siger nej , det er da nye system så de også ved ikke om det er good er ej.
Jeg håber det er goodt.jeg vil gerne have good karakter når jeg skal på eksamen i maj
Vi mangler 3 gamle venner nu , de har bestået sidste december. Og nu kommer nye lærer , nye kursister og nye undervisning system.
Jeg tvivle på at Nye undervisning system kan virke goodt. 18 lektier med 4 forskelligt lærer ??? forskelligt metode ?
Jeg forstår det ikke hvorfor de har skifter deres system. Jeg indrømer at gammel system er good nok. Jeg har sprugt min læren om de har prøve det system før , han siger nej , det er da nye system så de også ved ikke om det er good er ej.
Jeg håber det er goodt.jeg vil gerne have good karakter når jeg skal på eksamen i maj
Subscribe to:
Posts (Atom)